Friday, April 13, 2012

To do or not to do???


Bismillah ar-rahman ar-rahiim 

As-syahid Hassan al-Banna kata: "perbaikilah dirimu dan serulah pada yang lain". Kita tak sempurna oleh itu, dalam usaha untuk berubah ke arah kebaikan kita perlukan dorongan & sokongan. Bayangkan bila kita nasihat kawan kita dengan baik & kawan kita terima dengan baik juga. Kemudian dia lihat kita pula yg langgar nasihat kita tadi, macam mana? mesti kawan kita kata kita tak serupa bikin kan? Sebab tu bila kita nasihat kawan kita, kita sekali gus nasihat diri kita juga. Mesti kita nak jaga akhlaq kita kan? Dan dengan menjaga akhlaq, automatik kita akan beransur-ansur menjadi lebih baik.

Bayangkan seorang ayah yang sedang merokok, sambil rokok dibibir dia kata pada anaknya "ko jangan merokok mcm ayah ni, tak elok.. rosak peparu nanti...uhuk3". Agak2 apa anak tu rasa? ('gila apak aku ni..')

Macam tu lah kita. Bila kita ingatkan orang kita akan berusaha untuk tunaikan apa yg kita kata, supaya Allah SWT jadi saksi atas tindakan kita yang berusaha untuk menjaga diri agar dipandang mulia oleh PENCIPTA kita.

Firman Allah SWT dalam surah as-Soff ayat 2 & 3 maksudnya:

"Wahai orang2 yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa2 yang tidak kamu kerjakan." (As-Soff 61: 2-3)

Bukan bermaksud supaya kita takut langsung untuk berkata benar, cuma Allah tempelak kita bila kita tak buat apa yang kita cakap. Ayat ni beri motivasi pada kita supaya berusaha untuk kotakan janji kita dan menjadikan apa yang kita rasa, cakap dan buat menjadi selari dengan kehendak Allah SWT. Hidup akan indah bila bersama dengan Allah SWT.

Allah SWT lebih banyak memberi daripada melarang. Lihat saja dari segi makanan. Allah SWT beri makan SEMUA kecuali babi, anjing, binatang bertaring (pemangsa), bangkai dan segala yang memudharatkan kesihatan kita. Allah SWT beri minum SEMUA kecuali arak atau minuman yang memabukkan akal. Apalah teringin juga buat larangan Allah SWT bila dah diberikan SEMUA yang terbaik. Umpama orang yang diberi ladang yang luas tetapi tetap  nak bukit yang cerun.  

Berbuatlah sesuka hatimu, kelak tunggulah balasannya. Aku juga menunggu bersamamu.

Wallahua'lam~

*Post lama, baru publish.

1 comment:

suzurangirls said...

assala...saya nak copy...tq..:-)