Monday, June 28, 2010

WARKAH BUAT ADIK2 YANG AKAK KASIHI


Bismillah ar-rahman ar-rahiim 

         
 Adik2 yang akak kasihi,
          As-syahid Hassan al-Banna: "perbaikilah dirimu dan serulah pada yang lain". Kita tak sempurna kerana itu, dalam usaha untuk berubah ke arah kebaikan kita perlukan dorongan & sokongan. Bayangkan bila kita nasihat kawan kita dengan baik & kawan kita terima dengan baik juga. Kemudian dia lihat kita pula yg langgar nasihat kita tadi, macam mana? mesti kawan kita kata kita tak serupa bikin kan? Sebab tu bila kita nasihat kawan kita, kita sekali gus nasihat diri kita juga. Mesti kita nak jaga akhlaq kita kan? Dan dengan menjaga akhlaq, automatik kita akan beransur-ansur menjadi lebih baik.

          Bayangkan seorang ayah yang sedang merokok, sambil rokok dibibir dia kata pada anaknya "Ko jangan merokok mcm ayah ni, tak elok.. rosak peparu nanti...uhuk3". Agak2 apa anak tu rasa?

          Macam tu lah kita. Bila kita ingatkan orang kita akan berusaha untuk tunaikan apa yg kita kata, supaya Allah SWT jadi saksi atas tindakan kita yang berusaha untuk menjaga diri agar dipandang mulia oleh PENCIPTA kita.

Firman Allah SWT dalam surah as-Soff ayat 2 & 3 maksudnya:

"Wahai orang2 yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa2 yang tidak kamu kerjakan." (As-Soff 61: 2-3)

           Bukan bermaksud supaya kita takut langsung untuk berkata benar, cuma Allah tempelak kita bila kita tak buat apa yang kita cakap. Ayat ni beri motivasi pada kita supaya berusaha untuk kotakan janji kita dan menjadikan apa yang kita rasa, cakap dan buat menjadi selari dengan kehendak Allah SWT. Hidup akan indah bila bersama dengan Allah SWT.

          Allah SWT lebih banyak membenarkan daripada melarang. Lihat saja dari segi makanan. Allah SWT beri makan SEMUA kecuali babi, anjing, binatang bertaring (pemangsa), bangkai dan segala yang memudharatkan kesihatan kita. Allah SWT beri minum SEMUA kecuali arak atau minuman yang memabukkan. Apalah teringin juga buat larangan Allah SWT bila dah diberikan SEMUA yang terbaik. Umpama orang yang diberi berlian tetapi masih memuja kaca.

          Ingatkah lagi adik2 maksud ayat al-Quran yang akak bacakan pagi ahad? Ayat tentang siksanya neraka & bahagianya syurga. Dalam surah Hud ayat ke 103 hingga 108 maksudnya:

102 Dan bagitulah siksa Tuhanmu apabila Dia menyiksa (penduduk) neegeri2 yang berBUAT ZALIM. Sesungguhnya siksa-Nya SANGAT PEDIH, SANGAT BERAT. 

103 Dan sesungguhnya pada yang demikian itu pasti terdapat PELAJARAN bagi orang2 yang takut kepada azab akhirat.Itulah hari yang disaksikan (oleh semua makhluk).

104 Dan Kami tidak akan menunda, kecuali sampai waktu yang ditentukan.

105 Ketika hari itu datang, tidak seorang pun yang berbicara, kecuali dengan izin-Nya, maka di antara mereka ada yang sengsara dan ada yang berbahagia.

106 Maka adapun orang2 yang sengsara, maka (tempatnya) di dalam neraka, di sana mereka mengeluarkan dan menarik nafas dengan merintih.

107 Mereka kekal di dalamnya selama ada langit dan bumi, kecuali jika Tuhan-Mu menghendaki (yang lain). Sungguh, Tuhan-Mu Maha Pelaksana terhadap apa yang dia kehendaki.

108 Dan adapun orang2 yang berbahagia, maka (tempatnya) di dalam syurga; mereka kekal di dalamnya selama ada langit dan bumi, kecuali jika Tuhan-Mu menghendaki (yang lain); sebagai kurnia yang tidak ada putus2nya.

          Pilihan di tangan adik2. Mau sengsara atau bahagia. Mau bernafas dalam rintihan atau kurnia yang tidak ada putus2nya. Allah SWT beri dua pilihan kerana yang benar itu jelas dan yang salah itu juga jelas, Buatlah pilihan yang bijak. Moga dipermudahkan mengahadapi ujian kesabaran. Moga tabah hati tak berbelah bagi.
wallahua'lam
wasalamualaikum
29 Jun 2010

No comments: